Odwiedziny warszawskie

3 lipca 2019 roku grupa słuchaczy UTW z Kętrzyna odwiedziła Sejm RP w Warszawie.

Stało się to moźliwe dzięki uprzejmości pani poseł Urszuli Pasławskiej.

Nasza wędrówka do Sali Posiedzeń Sejmu zaczęła się od Centrum dla Zwiedzających (budynek nr 5), gdzie sprawdzono nasze dane i skąd skierowano grupę do podziemnego korytarza prowadzącego na galerię posiedzeń sejmu. Po drodze obejrzeliśmy wystawę dotyczącą działalności Sejmu I Rzeczypospolitej, przyjrzeliśmy się takźe makiecie współczesnego kompleksu budynków sejmowych.

W szczegóły wprowadzała nas pani przewodnik.

Tego dnia odbywało się 83 posiedzenie sejmu i byliśmy zaskoczeni, bo na sali obrad znajdowało się niewielu posłów. Okazało się, źe w tym samym czasie trwały prace

Komisji Sejmowych.

My byliśmy na górze. Przyglądaliśmy się temu co dzieje się na sali sejmowej i zobaczyliśmy grupę fotoreporterów-na kogoś czekali! Tym kimś, jak się za chwilę okazało , był premier Mateusz Morawiecki , który znalazł się wśród nas. Grupa naszych studentów rozmawiała z Panem Premierem , a niektórzy mają nawet wspólne zdjęcie z szefem rządu.

Na galerii spotkaliśmy się z panią poseł, Urszulą Pasławską , z którą znamy się od dawna . Dość często odwiedza Kętrzyn i spotyka się z nami. Ostatnio, 18 maja b.r mówiła o kobietach. Tytuł wystąpienia - "Emancypacja po polsku-100 lat praw wyborczych kobiet". W spotkaniu uczestniczyło wielu członków Towarzystwa Miłośników Kętrzyna.

Następnym etapem wycieczki do Warszawy było zwiedzanie Zamku Królewskiego.

Historia pięknego zabytku sięga dalekiej przeszłości naszego kraju( XIV w),ale jego losy są tragiczne.

4 X 1939 roku Adolf Hitler wydał rozkaz wysadzenia w powietrze budowli i obejścia.

Ostateczne zniszczenie nastąpiło w 1944 roku,w Powstaniu Warszawskim ( 8-13 IX 1944 r).

Po wojnie juź 9 lipca 1949 roku sejm podjął uchwałę o odbudowie Zamku.Ostatecznie nastąpiła ona dopiero w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku.

W 1984 roku w sierpniu udostępniono Zamek Królewski zwiedzającym.

Wyposaźanie wnętrz trwało do roku 1988. Zamek wraz ze Starym Miastem , został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Jeszcze ciekawostka-od 2008 roku codziennie o godz.11.15 z Wieźy Zegarowej Zamku na trzy strony świata /oprócz wschodu /grany jest hejnał warszawski.

Wnętrze Zamku nas zachwyciło!Co zobaczyliśmy?

Niesamowicie , z ogromnym pietyzmem odtworzone pomieszczenia.Przeszliśmy podziwiającm.in.Izbę Poselską,Salę Tronową,Rycerską,Wielką Izbę Balową, Kaplicę Małą, Salę Rady itd. Obejrzeliśmy insygnia królewskie Stanisława Augusta Poniatowskiego, przepiękne obrazy,m.in.Rembrandta"Uczony przy pulpicie","Dziewczyna w ramie obrazu",Lukasa Cranacha"Adam i Ewa", M.Bacciarellego"Portret Michała Mniszcha z córką",Ludolfa Backhuysena " Sztorm na morzu"itd.

Po wyjściu z zamku grupa obejrzała jeszcze dolny ogród.